Materialer - broderi

Mine broderier er udført med stor omhu i en meget tidskrævende proces. Jeg anvender sytråd på bomulds-lærred, og derfor er der relativt mange sting pr. cm2. Det giver et resultat, der vidner om, at processen har krævet et vist engagement. Derfor er tid måske det vigtigste materiale i disse værker. 

Jeg bruger “fladsting” der er relativt éns på forside og bagside. Dette sting anvendes, fordi det kan fylde en flade med farve. Det er altså ikke broderi, med fokus på en variation i sting, men nærmere en slags udvidet og meget taktilt maleri der bliver resultatet.

Det er vigtigt for mig, at mine materialer så vidt muligt er bæredygtige. Derfor bruger jeg ubleget økologisk bomuld og køber sytråd i genbrug. Via min Instagram profil, modtager jeg donationer fra private, som primært består af vintage sytråd og broderigarn.



[image-grid: fingerprint-]


Baggrund

Jeg er uddannet Billedkunstner fra Det Fynske Kunstakademi og har base i Odense, hvor jeg bor med min familie. Vi bor på den hyggeligste gade i byen, med åen lige om hjørnet. 

Jeg har en partner og vi bor sammen med to af mine piger. Den ældste er allerede flyttet hjemmefra.

Undervejs i min uddannelse fik jeg børn. Derfor er mit CV ikke fuld af ophold på internationale residencies eller kunstskoler udenfor DK. Jeg har dog været afsted. Faktisk en hel del. Har været med til at lave et internationalt resindency/research platform i Berlin og har deltaget på udstillinger og konferencer i USA og Canada. 

Sideløbende med min praksis, har jeg i de sidste 12 år fungeret som kunstnerisk konsulent og projektledere i det offentlige. Det gør jeg stadig indimellem, men det er endelig blevet tid til at bruge mere tid på min kunstneriske praksis.

Derfor er jeg flyttet ind i mit helt eget atelier, midt i gågaden i Odense. Jeg bor helt oppe under taget, så solen altid skinner. Her kan jeg fordybe mig og endelig bruge det meste af mine dage, på det jeg altid har ønsket mig.

Tak for at du læser med <3




Før mig

Jeg er opvokset blandt kvinder der udtrykte sig kunstnerisk i tekstiler og jeg var omgivet af stoffer fra Indonesien, Pakistan og Afrika i hele min barndom. Jeg husker mit liv i tekstiler. Farver og mønstre, men også kvaliteter. De kunstnere jeg er stødt på og som jeg har set op til, har været kvinder der syede smukke billedtæpper, dekorerede tændstikæsker (til kongehuset!) og solgte
lampeskærme i indretningsbutikker. Deres værker var overalt i mit liv og har haft en enorm betydning for mig. Tekstil kan være tilstede og nærværende i vores liv. Det lagrer sig og kan leve længe og gemme på utallige minder og historier.
Jeg har en del tekstiler fra min mormor. Tørklæder der dufter af hende. Tråd hun har syet med. Jeg har bunker af uld, som min mor har klippet, kartet, spundet og farvet. Jeg har små stykker af stof fra min moster, der vidner om vores families tråde ud i verden.

Mine amuletter og små broderier er inspireret af disse kvinder før mig. Alt deres usynlige arbejde og den omsorg de gav. Deres hænder og deres hjerter.

Det er der jeg startede. 




Using Format